fredag 13 februari 2009

Kom igen!


Är du blodgivare??
Om inte tycker jag ABSOLUT du ska bli det !
Jag lämnade blod idag ( min 30:de gång)
När jag var färdig hade det gått 25 minuter och då hade jag fikat efteråt

Som kvinna lämnar du 3 ggr och som man 4 ggr under 1 år.
Det har du väl tid med?
När jag började var jag rädd för stick men det finns inga som sticker så smidigt som dom som jobbar på blodcentralen.
Det behövs nya givare eftersom det ständigt är brist på blod.
Man vet ju aldrig när man själv eller någon nära skulle behöva blod...
Grund kraven för att lämna blod är:

18-60 år
Frisk
Väga minst 50 kilo
Giltig identitetshandling
Förstå och tala svenska
Svenskt personnummer

Gå in på http://www.geblod.nu/ om du vill veta mer.
Och som gåva idag valde jag en Rörstrands mugg ( utan öra).

8 kommentarer:

Anonym sa...

En mycket bra insats.

Jag lämnade blod och plasma förut men nu har jag fått stickskräck. Löjligt. Jag vet. Kanske som terapi?

Jag sa...

Hejsan
Får man lämna blod om man är rökare?

Kram

Chrissan sa...

Ja, vikten är det ju inga problem att kvala in med iaf.;)
Har funderat på det...pappa har lämnat blod i typ 100 år...

MorsanMia sa...

Finns det ingen max vikt

kvinnan med koftan sa...

mammaester: rökning inget hinder.
morsan: Ju mer vikt desto saftigare blod... : )

Anonym sa...

Jag kan tyvärr inte lämna blod, har för dåliga blodvärden och väger för lite, men hade gärna gjort om jag kunnat :)

Anonym sa...

Jag har rest så mycket så jag hamnar utanför reglerna. Men annars har jag lämnat plasma i många år. Det är enkelt och går fort.

Anonym sa...

Jag önskar att jag vågade...

Bloggtoppen.se